رسانه ديجيتال هيرو رسانه ديجيتال هيرو .

رسانه ديجيتال هيرو

جالب ترين تكنولوژي هاي خانه ي هوشمند

همه ي مادر ذهن خود يك خانه ي رويايي ساخته ايم و دقايقي از روز را در آنجا زندگي مي كنيم. اما خانه ي رويايي من خانه ايست كه در آن، لامپ اتاقم به محض خروج افراد بصورت خودكار خاموش شود، قهوه ساز قبل از بيدار شدنم برايم قهوه درست كند و موسيقي مورد علاقه ام بعد از به صدا درآمدن آلارم صبحگاهي به طور خودكار پخش شود. نميدانم شما چه تخيلاتي داريد اما پيشرفت تكنولوژي باعث تحقق روياي من شده و پديده اي به نام خانه ي هوشمند به وجود آورده است. در ادامه به بررسي تكنولوژي هاي خانه ي هوشمند مي پردازيم.

در تعريف خانه ي هوشمند مي توان گفت خانه ايست بسيار راحت كه در آن، وسايل و تجهيزات را مي توان به صورت خودكار، از هرجاي دنيا كه متصل به اينترنت است و با استفاده از گوشي هوشمند يا وسايل ديگر اينچنيني كنترل كرد. تجهيزات خانه ي هوشمند مي توانند در ارتباط با يكديگر عمل كنند و به يكديگر واكنش نشان دهند.

جالب ترين گجت هاي خانه ي هوشمند

حالا كه كم و بيش با خانه ي هوشمند آشنا شديد، قصد دارم ۷ مورد از جالب ترين تكنولوژي هاي خانه ي هوشمند را معرفي كنم. اين موارد از آخر به اول مرتب شده اند.

۷. ريموت كنترل يونيورسال

تصور كنيد يك ريموت كنترل باشد كه به وسيله ي آن بتوان تمامي وسايل برقي ريموت دار خانه را كنترل كرد. به نظر من اين يك معجزه از طرف خداوند است كه براي رهايي بشر از دست ريموت هاي متعدد آفريده شده.

ريموت كنترل يونيورسال

ريموت كنترل يونيورسال يكي از جالب ترين تكنولوژي هاي خانه ي هوشمند است و مي توان با آن تمامي وسيله هاي ريموت دار اعم از تلويزيون، DVD، VCD، ست تاپ باكس، سيستم گرمايشي و سرمايشي، هود و سيستم صوتي از هر برندي را كنترل كرد. مادون قرمز راه اتصال اين ريموت ها به وسايل خانه است. بعضي از ريموت ها با بلوتوث كار مي كنند و مناسب تلويزيون هاي جديدي هستند كه بلوتوث دارند. اما براي لوازم فاقد بلوتوث نمي توان از آنها استفاده كرد. انواع جديد ريموت هاي يونيورسال سناريوپذير هستند. يعني شما مي توانيد براي آن زمانبندي تعيين نماييد تا طبق آن وسايل مورد نظر را خاموش/روشن كند.

۶. سيستم آبياري هوشمند

با آنكه فضاي سبز و گلدان ها به خانه جان تازه اي مي بخشند، اما زماني كه مي خواهيم به سفر برويم، به يكي از دغدغه ها تبديل مي شوند. اگر از يك سفر طولاني بازگرديم، با يك باغچه ي پژمرده روبرو خواهيم شد.

سيستم آبياري هوشمند

اما در خانه ي هوشمند و رويايي من اين اتفاق نمي افتد. زيرا مي توان يك سيستم آبياري هوشمند در آن نصب كرد تا در فواصل تعيين شده توسط صاحب خانه، گياهان را آبياري كند. به علاوه، اين سيستم به قدري هوشمند است كه به طور خودكار، زمان مناسب آبياري را تشخيص و آن را انجام مي دهد.

۵. سنسور درب و پنجره

سنسور درب و پنجره يكي از گجت هاي مفيد خانه ي هوشمند است كه از دو قطعه ي كوچك تشكيل شده و بر روي درب/پنجره و چارچوب آن نصب مي شود. اين سنسور به محض ورود افراد غريبه به منزل، شما را از طريق زنگ هشدار و يا پيامك مطلع مي نمايد.

سنسور درب و پنجره

لازم به ذكر است كه اين سنسورها منحصر به درب ورودي و پنجره ها نيستند و مي توان آن ها را بر روي هر وسيله با دري باز و بسته شونده نصب كرد. در گاوصندوق، جعبه جواهرات، كابينت حاوي شوينده هاي خطرناك و كشوي داروها از اين قبيل اند. سنسور درب و پنجره ابزار مطمئني براي تضمين امنيت ويلاها يا خانه هاي خاله از سكنه نيز هستند.

۴. پرده ي هوشمند (برقي)

يكي ديگر از جالب ترين تكنولوژي هاي خانه ي هوشمند، پرده ي هوشمند است. از كمالات اين پرده هر چه برايتان بگويم كم گفته ام! اين پرده طبق زمانبندي و برنامه هايي كه شما تعيين كرده ايد باز و بسته مي شود. حركت شگفت انگيز پرده ي هوشمند اين است كه سنسور دارد و اگر شما مايل باشيد، در اوج شدت تابش آفتاب تابستان باز مي شود تا خانه گرم نشود و در زمستان كنار مي رود تا به كاهش مصرف انرژي و جلوگيري از افسردگي اهالي خانه كمك كند.

پرده ي هوشمند (برقي)

به نظر شما اين پرده به چه شكل است؟يك پرده ي ليزري يا پرده اي با جنس خاص؟ بايد بگويم خير؛ پرده هايي كه همين الان از پنجره هاي خانه تان آويزان هستند، با اضافه كردن يك ريل هوشمند و يك ريموت، هوشمند مي شوند.

۳. قفل درب هوشمند

هميشه آرزو داشتم درب خانه ام يك قفل اينچنيني داشته باشد. آخر مي دانيد، اين قفل ها در كنار امنيت فوق العاده اي كه دارند، خيلي باكلاس اند و بيشتر در فيلم ها آن را مي بينيم! 😀

قفل درب هوشمند

قفل و دستگيره ي هوشمند مانند تمامي تجهيزات هوشمند ديگر، متصل به Wi-Fi است. شما مي توانيد اثر انگشت اعضاي خانواده را در آن وارد كنيد تا درب فقط با اثر انگشت شما باز شود. علاوه بر آن، قفل هوشمند رمز پذير است و مي توان با وارد كردن پسورد در كيبورد آن، درب را باز كرد. حالا به من حق مي دهيد عاشق اين گجت جذاب خانه ي هوشمند شوم؟

۲. سيستم روشنايي هوشمند

حالا كه تا اينجاي مقاله آمده ايد، با يكي ديگر از جالب ترين تكنولوژي هاي خانه ي هوشمند آشنا شويد: سيستم روشنايي هوشمند. با نصب لامپ هاي RGB هوشمند مي توانيد تسلط كامل بر روشنايي تمامي قسمت هاي خانه داشته باشيد. به طور مثال، اگر وقت خواب بچه ها گذشته و هنوز لامپ اتاقشان روشن است، مي توانيد آن را از اتاق خود و يا حتي از مسير بسيار دورتري خاموش كنيد و با زبان بي زباني بگوييد كه وقت خواب است!

سيستم روشنايي هوشمند

سيستم روشنايي هوشمند حضور افراد در اتاق را تشخيص مي دهد و زماني كه كسي در آنجا نباشد، لامپ ها به صورت خودكار خاموش مي شوند. نگران تنوع رنگ نور لامپ هاي RGB هوشمند نباشيد چرا كه تنوع ۱۶.۰۰۰.۰۰۰ رنگ را در اختيارتان قرار مي دهند.

۱. پريز هوشمند

پريز هوشمند را مي توان جذاب ترين مورد در ميان جالب ترين تكنولوژي هاي خانه ي هوشمند دانست. زيرا در بين تجهيزات خانه ي هوشمند قيمت كمتري دارد و مهم تر از آن، مي تواند وسايل برقي غيرهوشمند را هوشمند كند! يعني اگر تجهيزات برقي خانه كه هوشمند نيستند را به پريز هوشمند وصل كنيد، ويژگي هاي هوشمند پيدا مي كنند و مي توانيد زمان روشن/خاموش شدن آن ها را تعيين كنيد و يا از راه دور (مثلا از محل كار) اين كارها را انجام دهيد.

پريز هوشمند

اگر قصد هوشمند سازي خانه ي خود را داريد و يا فقط مي توانيد چند قلم از گجت هاي مفيد خانه ي هوشمند را داشته باشيد، پريز هوشمند نقطه ي شروع خوبي است. اين وسيله مي تواند روش استفاده از لوازم برقي در خانه را تغيير دهد.

جذابيت ها و ويژگي هاي جالب ترين تكنولوژي هاي خانه ي هوشمند

علي رغم توضيحاتي كه در بالا داده شد، شايد هنوز برايتان سوال باشد كه چرا اين گجت ها لقب جالب ترين را به خود گرفته اند. ويژگي هاي زير پاسخ اين چرا هستند.

  • قابليت كنترل از راه دور. با نصب اپليكيشن خانه ي هوشمند در تبلت، كامپيوتر و يا گوشي هوشمند مي توانيد تمامي اين گجت ها و تجهيزات را از راه دور كنترل و مديريت كنيد. مثلا زماني كه در مسافرت هستيد، باغچه و گياهان خود را آبياري و كوددهي نماييد.
  • قابليت سناريو پذيري. جذابيت محصولات خانه ي هوشمند در اين است كه براي اطاعت و فرمانبرداري از شما ساخته شده اند. شما هر برنامه و زمانبندي كه به اين وسايل بدهيد، طبق آن رفتار خواهند كرد. مثلا آرام پز متصل به پريز هوشمند راس ساعتي كه شما تعيين كرده ايد روشن/خاموش خواهد شد، حتي اگر در خانه نباشيد.
  • راحتي و رفاه. زماني كه جالب ترين تكنولوژي هاي خانه ي هوشمند را در خانه ي خود داشته باشيد، انجام بسياري از كارها راحت تر از قبل مي شود. ديگر لازم نيست براي خاموش كردن چراغ پشت بام چندين پله را بالا و پايين برويد. از همان اتاق خوابتان و به وسيله ي گوشي مي توان اين كار را كرد.
  • امنيت. حتي اگر دوربين هاي متعددي را در خانه ي خود نصب كنيد، زماني كه دزد به خانه بزند، تماشاي نحوه ي دزدي و خسارات وارد شده دردي را درمان نمي كند. اما سنسورهاي درب و پنجره ي هوشمند و قفل هوشمند درب يك راهكار پيشگيرانه هستند و در صورت ورود افراد بيگانه هشدار مي دهند و يا مانع ورود آن ها مي شوند.
  • صرفه جويي در مصرف انرژي و هزينه ها. بسياري از مواقع يادمان مي رود كه لامپ هاي اضافي را خاموش كنيم يا پرده ها را باز كنيم تا گرماي خانه بيرون نرود. اما حواس خانه ي هوشمند جمع است و اين كارها را به طور خودكار انجام مي دهد. به اين ترتيب، در مصرف انرژي صرفه جويي مي شود و متعاقب آن، قبوض پول كمتري را از جيب شما كم مي كنند.

دامنه ي تكنولوژي هاي خانه ي هوشمند بسيار وسيع تر از موارد ذكر شده بالاست و اين دامنه روز به روز گسترده تر مي شود. در اينجا چند مورد از جالب ترين گجت ها را براي شما نام برديم تا اگر قصد هوشمند سازي ساختمان خود را داريد، بدانيد از كجا بايد شروع كرد.


برچسب: ،
امتیاز:
 
بازدید:
+ نوشته شده: ۱۳ آبان ۱۳۹۷ساعت: ۰۵:۳۱:۵۷ توسط:teletexting@outlook.com موضوع:

{COMMENTS}
ارسال نظر
نام :
ایمیل :
سایت :
آواتار :
پیام :
خصوصی :
کد امنیتی :