رسانه ديجيتال هيرو رسانه ديجيتال هيرو .

رسانه ديجيتال هيرو

مشاوره تحصيلي

 

 

مشاوره تحصيلي چيست؟ 

 

 

همان طور كه در پست هاي قبلي از جمله ؛مشاوره انتخاب رشته؛ خدمات مشاوره تحصيلي     توضيح داديم هدف از مشاوره تحصيلي پند و اندرز گرفتن و نيز تحميل يك راه حل به دانش آموز نيست، و در نهايت مي توان گفت مشاوره تحصيلي نه تنها تعيين تكليف نمودن براي دانش آموز نيست بلكه يك نوع هنر يادگيري است به گونه اي كه يك مشاور متخصص و خوب، با داشتن مهارت و صلاحيت علمي و حرفه اي تلاش مي نمايد تا با توجه به وضعيت و علاقه دانش آموز، نياز او را بر آورده و با تلاش براي خودشناسي مراجع و كسب بهترين راه و روش او را به نتيجه دلخواه خود برساند    .

 

 

ضرورت استفاده از مشاوره تحصيلي 

 

 

بسياري از دانش آموزان سخت كوش و فعال سرزمين عزيزمان ايران، با وجود علاقه به علم آموزي و پيشرفت تحصيلي، متأسفانه به دليل نداشتن يك راهنما و مشاور خوب و با تجربه از پيشرفت لازمه باز مي مانند و نمي توانند آنگونه كه شايسته آنهاست، قدم بردارند و در برداشتن قدمهاي خود در مسير تحصيل دچار تزلزل و سستي شده و در نتيجه باعث جا ماندن از رقيبان و دوستان خود مي شوند    .

 

 

خيلي از دانش آموزان ما در تمامي مقاطع تحصيلي فقط و فقط به خاطر نداشتن يك برنامه ريزي منظم درسي، و يا اجراي يك برنامه اشتباه بدون در نظر گرفتن وضعيت تحصيلي و شرايط اجتماعي دانش آموز و روحيات و ويژگي هاي شخصي هر فرد، دچار مشكل شده و با افت تحصيلي مواجه شده در نتيجه شكست مي خورند و ذوق و شوق ادامه تحصيل در اين دانش آموزان به مرور زمان از بين مي رود    .

 

 

اهداف و وظايف مشاور تحصيلي 

 

 

يك مشاور تحصيلي از طريق مشاوره با دانش اموز به او در كسب مراحل زير كمك مي كند    :

 

 

تعيين نمودن هدف مشخص و معين 

 

 

ايجاد حس خونسردي و آرامش در دانش آموز 

 

 

آموختن اين نكته به دانش آموز كه به حرف مردم اهميت ندهد    . 

 

 

بالا بردن و ارتقاي اعتماد به نفس در دانش آموز 

 

 

ايمان آوردن به پيروزي در نتيجه تلاش 

 

 

حذف تمام موارد منفي در زندگي دانش آموز 

 

 

طراحي يك برنامه جامع و هدفمند درسي با توجه به وضعيت (تحصيلي، روحي، معنوي و …) دانش آموز 

 

 

مشاوره تحصيلي تلفني

 

هر چه جامعه از لحاظ امكانات پيشرفته تر مي شود، نياز انسانها براي استفاده از امكانات به مراتب روشن تر و قابل مشاهده است. در گذشته دانش آموزان اگر در هر نقطه اي از كشور كه بودند، براي رفع سوال هاي موجود در ذهن خود جهت پيشرفت تحصيلي، بايد به نزديكترين مكان كه فردي با اطلاعات يا سطح سواد بالاتر بود، مراجعه مي كردند تا مشكل خود را حل مي نمودند    .

 

 

گاهي اوقات در بعضي از مناطق كشور به خاطر در دسترس نبودن فردي آگاه و آشنا به مسئله مجبور بودند كه به راهنمايي و مشاوره افراد غير متخصص و نا آگاه اكتفا نموده و آينده تحصيلي و حتي شغلي     خود را در خطر بيندازند. يا به خاطر پرسيدن فقط يك سوال كوتاه با پاسخي كوتاه، راه درازي را طي نموده و با صرف هزينه ي زيادي(هزينه حمل و نقل تا رسيدن به مقصد و مبدأ، هزينه ارائه خدمات مشاوره اي و …) خود را به يك دفتر مشاوره تحصيلي     در يك نقطه ي شهر رسانده تا از خدمات مشاوره تحصيلي بهره مند شوند    

 

 

نحوه تماس با شماره هاي ديجيتال 909

 

اما امروزه ديگر كمتر كسي حاضر است راهي را با صرف زمان و هزينه تا رسيدن به يك دفتر مشاوره تحصيلي طي نمايد، و بيشتر دانش آموزان و دانشجويان كشور در تمام نقاط ايران عزيز بدون صرف زمان و صرف هزينه، فقط با استفاده از يك تلفن ثابت مي توانند با مشاوره تحصيلي تلفني از بهترين و متخصص ترين مشاوران در تمام زمينه هاي تحصيلي سوال خود را پرسيده و رفع ابهام نمايند و با اطمينان از صحت و اطمينان از جواب پرسش خود ادامه راه را با يقين طي نمايند. افراد مي توانند با تلفن ثابت و بدون شماره گيري پيش شماره (كد) با شماره هاي 909ديجيتال تماس برقرار كنند 

 

 

 

 

 

مشاوره تحصيلي در دبستان 

 

 

در دوره ي ابتدايي آنچه كه مورد نياز دانش آموزان در مشاوره تحصيلي دبستان است، اطلاع يافتن درباره چگونگي پيشرفت و پيدا كردن نقاط ضعف دانش آموزان در زمينه رفتاري، درسي خصوصا در موارد مختلف درسي و به منظور رفع مشكلات دانش آموزان است. براي اينكه راهنمايي در اين دوره به شكل بهتري به دانش آموزان ارائه شود    .

 

 

مراحل بعدي امتحان 

 

 

پس از اخذ امتحان از دانش آموزان در دروس  مختلف مي توان اين نكته را فهميد كه هر كدام از دانش آموزان در چه قسمت هايي از دروس قوي، ضعيف و يا متوسط هستند، سپس آن ها را به گروه هاي مختلفي كه وجوه اشتراك دارند تقسيم كرد. براي اخذ تصميم در پاره اي موارد بايد از اوليا دانش آموزان يا مسئولين مدرسه كمك گرفت. مخصوصا در زمينه تشكيل كلاس هاي تقويتي يا گرفتن معلم خصوصي براي كمك به دانش آموز در راه شناخت حروف، خواندن، نوشتن و حساب كردن. اما خود دانش آموز نيز بايد در اين زمينه فعال باشد تا بتواند راهنمايي هاي ارائه شده را در تنظيم برنامه هاي درسي  و گذراندن اوقات فراغت به كار گرفته و به آن عمل كند    .

 

 

مشاوره تحصيلي دوره اول متوسطه 

 

 

با ورود دانش آموز به دوره دوم تعليمات عمومي بر نيازهايش اضافه مي شود..يكي ازاين نيازها نياز به مشاوره تحصيلي تيزهوشان است. در بايان اين دوره دانش آموز نياز به انتخاب رشته دارد كه بايد با دادن راهنمايي هاي لازم توسط اوليا مديران معلمان و مشاوران دورنماي انتخاب رشته براي ورود به دوره هاي بعدي تحصيلي به وي ارائه شود    .

 

 

بنابراين بايد در مورد رشته هاي تحصيلي آموزش دوره دوم متوسطه و ضوابط ورود به هر يك و ارتباط هريك از رشته هاي تحصيلي دانشگاهي و ارتباط اين رشته ها با مشاغل مختلف جامعه اطلاعات جامع و دقيقي به دانش آموزان ارايه شود خود شناسي از نظر شناخت علايق استعدادها و خصوصيات شخصيتي كه بتواند بر اساس ان در دوره هاي بعدي تصميم گيري كند، نيز از جمله نيازهاي داش آموزان اين دوره است    .

 

 

بعضي از دانش آموزان دوره هاي اول متوسطه بنا به دلايلي مايل و يا قادر نيستند كه به ادامه تحصيل ببردازند تا وارد دوره دوم متوسطه شوند. اين گروه از دانش آموزان نيازمند كسب اطلاعات شغلي هستند. در اين ضمينه مشاور ضمن آشنا كردن دانش آموزان با امكانات شخصي و خانوادگي شان براي ديدن دوره هاي كار آموزي آنها را راهنمايي مي كند    .

 

 

.

 

 

راهنماي تحصيلي در دوره دوم متوسطه 

 

 

يكي از وظايف و خدمات راهنمايي دوره متوسطه مشاوره تحصيلي است. يكپارچگي دانش آموزان با تجارب تحصيلي، ضرورت راهنمايي را در دوره متوسطه بيش ار بيش مطرح مي سازد. موفقيت يا شكست تحصيلي دانش آموز سازكاري او با شرايط و موقعيت مدرسه است كه آن را به صورت يك واحد اجتماعي در مي آورد. هدف عمده خدمات راهنمايي در دوره متوسطه شامل ارائه  اطلاعات لازم درباره ي محيط فيزيكي مدرسه برنامه درسي متعدد، دروسي كه در هرسال ارائه مي شود شرايط و ضوابط لازم براي قبول شدن و فارغ التحصيلي از دبيرستان ارزش گذاري براي ادامه تحصيلات فرصتها و شرايط ورود به دوره هاي تحصيلي بعد از دبيرستان است    .

 

 

مسوليت راهنمايي مشاوره تحصيلي انتخاب رشته  در دوره متوسطه بيشتر به عهده مشاور است. مشاور مسوليت دارد با آگاهي دادن به دانش آموزان در زمينه هاي شخصي تحصيلي شغلي آنها را توانمند سازد تا قادر باشند تصميم هاي مناسبي بگيرند    .

 

 

تحقيقات انجام شده 

 

 

ربتو ‘هايبرت’ فرر ‘گيل ‘مانزانو و ماليك براي كساني كه دانش آموزان را در زمينه هاي شخصي ،تحصيلي -شغلي راهنمايي مي كنند ملاكهايي را در نظر گرفته اند كه به شش زبان اسبانيايي، انگليسي، فرانسه، آلماني، ايتاليايي، يوناني ترجمه شده است    .

 

 

برخي از اين ملاكها عبارتند از    : 

 

 

دارا بودن رفتار اخلاقي مناسب و احساس مسئوليت در نقشي كه ايفا مي كنند.                                                         

 -دانش درباره ي اطلاعات به روز در زمينه تحصيلي، آموزشي، مسايل اجتماعي و تمايلات فردي كه درخور مشاوره تحصيلي يا شغلي است    .

 

 

-توانايي براي اينكه به طور موثري با مراجعان و همكاران خود ارتباط بررقرار كند و از سطح مناسبي از زبان استفاده كند.       

 -بتواند به دانش آموز كمك كند كه نگراني هاي شخصي ، رشد شغلي و يادگيريهاي خودرا مرتفع كند    .

 

 

-ازتفاوتهاي فردي بين مراجعان آگاه باشد ،به آن احترام بگذارد و به خصوص به تفاوتهاي فرهنگي احترام و به طور موثري بين افراد تعامل برقرار كند    .

 

 

-براي طراحي كاربرد و ارزيابي برنامه مشاوره وراهنمايي در هدايت تحصيلي از مهارت هاي لازم برخوردار باشد.      

 

 

   يكي از خدمات مشاوره تحصيلي دانشگاهي آشنا كردن دانش اموزان با توانايي ها و امكانات آنها است، يكي از امكانات فردي هر دانش آموز هوش فردي اوست. امروز در فرايند تحصيلي -شغلي دانش آموزان از انواع آزمون هاي هوشي، استعداد، رغبت و شخصيت استفاده مي شود.

 

 

نتايج اين آزمون ها همراه با ساير اطلاعات بدست آمده درمورد دانش اموزان به عنوان يكي از ملاكهاي هدايت تحصيلي آنان به شمار مي رود.در هر يك از مقاطع تحصيلي راهنمايي با اهداف خاصي به دانش آموزان ارائه مي شود

 

 

ابعاد هدايت تحصيلي

 

 

وجود مراكز كارآموزي _حرفه اي مربوط به وزارت كار و امور اجتماعي و آموزشگاههاي تخصصي وابسته به وزارتخانه ها و موسسات خصوصي ميتواند خدمات راهنمايي ارزنده اي را به دانش آموزان دوره اول متوسطه ارائه دهد. معرفي اين مراكز به دانش آموزان اين دوره جز وظايف مشاور مدرسه است. مشاور در دوره متوسطه ميتواند خدمات گسترده اي داشته باشد.

 

 

اين خدمات شامل اطلاع رساني به دانش آموزان در مورد بلوغ، كمك به دانش آموزان براي دستيابي به تصوير واقعي و هويت توفيق، ارزيابي استعداد و تواني هاي دانش آموزان، كمك به دانش آموزان براي داشتن روابط مناسب اجتماعي، كمك به تربيت جنسي دانش آموزان، كمك به دانش آموزان براي يافتن راه حل براي  مشكلات تحصيلي، كمك به تربيت اخلاقي دانش آموزان، كمك به حل مشكلات رفتاري دانش آموزان، كمك به دانش آموزان براي رشد خلاقيت ها و كارآفريني و كمك به دانش آموزان براي مقابله با فشارهاي رواني است.

 

 

در پايان اين دوره (سال سوم دوره اول يا كلاس نهم) هدايت تحصيلي دانش آموزان انجام مي شود تا دانش آموزان براي ورود به سال اول دوره دوم متوسطه با رشته تحصيلي مشخصي آماده شوند.

 

 

پيشنهاد مشاوران درخت دانش

 

 

يك ضرب المثل قديمي در اين باره مي گويد: اگر ميخواهي شخصي را براي يك وعده سير نمايي به او غذا بده و اگر مي خواهي آن شخص را براي هميشه سير كني به او راه به دست آوردن غذا را ياد بده.

 

 

ما فرزندان ايران براي آباداني كشور طبق وظيفه انساني و شرعي خود لازم است كه هميشه در آموختن علم حريص بوده و در ترويج آموخته هاي خود سخي باشيم.

 

 

لازم نيست براي داشتن يك برنامه و شروع آن حتما يك شاگرد ممتاز بود. در هر مقطع و هر وضعيت درسي كه باشيد مي توانيد جهت مشورت و تهيه يك برنامه جامع و خوب با مشاوران درخت دانش از طريق تلفن 9099072943 بدون نياز به كدگيري از تلفن ثابت منزل تماس گرفته و برنامه جامع پيشرفت تحصيلي خود را از مشاوران متخصص درخت دانش بخواهيد. مشاوران درخت دانش در مسير تحصيلي استوار و مقتدر همراهتان خواهند بود.

 

 

براي اطلاعات بيشتر در مورد تحصيل رايگان در خارج از كشور با مشاوران درخت دانش در تماس باشيد.

راههاي ارتباطي با مشاوران مجرب درخت دانش

 

 

شماره تماس9099072943

 

 

كانال تلگرامhttp://t.me/derakhte-danesh
اينستاگرامسامانه مشاوره تحصيلي درخت دانش

 

 

 

 

 

 


برچسب: مشاوره تحصيلي،
امتیاز:
 
بازدید:
+ نوشته شده: ۱۹ اسفند ۱۳۹۶ساعت: ۱۰:۱۷:۳۵ توسط:teletexting@outlook.com موضوع:

{COMMENTS}
ارسال نظر
نام :
ایمیل :
سایت :
آواتار :
پیام :
خصوصی :
کد امنیتی :